Home » Vanliga frågor
Om du vill ansluta din fastighet till vårt nät så kontakta oss och uppge fastighetsbeteckning och adress så återkommer vi inom kort med en offert. Alla medlemmar erlägger samma insats (19 600 kr) i föreningen – därutöver tillkommer faktiska byggkostnader.
Vad kul att du ska snart ska bli ansluten!
Du har nu två alternativ att välja mellan:
Den sista inkopplingen i vårt initiala utbyggnadsprojekt gjordes i december 2018 (den första två år tidigare, i december 2016).
Det finns möjlighet att ansluta sig även i efterhand, en tidsplan tas då fram efter att föreningens offert accepterats. Se Hur ansluter jag min fastighet?
Insatsen är 19 600 kr per fastighet. Under byggprojektet har denna summa inte bara gjort dig till delägare i fibernätet utan också gett dig en färdig anslutning fram till din husvägg. När nu byggprojektet är avslutat tillkommer kostnader för projektering, grävning, montering mm (summan beror helt enkelt på vilka kostnader föreningen får för att koppla in just din fastighet, hör av dig till oss så lämnar vi gärna en offert).
Fakturor kan skickas på tre olika sätt:
Betalning sker till Bankgironummer 325-3663. Föreningen har även ett annat Bankgirokonto men det är alltid 325-3663 som ska användas för fakturor gällande gruppavtal och nätavgifter.
Vid betalning ange det OCR-nummer som finns på fakturan och inget annat. Betala varje faktura för sig.
Årsmötet den 28 juni 2019 beslöt återinföra den tidigare avskaffade medlemsavgiften. Avgiften är för närvarande på 350 kr och kommer på en av de ordinarie fakturorna (när beror på om du har gruppavtal eller öppen fiber).
Nätavgiften tas ut för att täcka föreningens skötsel av nätet, dvs underhåll, felavhjälpning, försäkring, elförbrukning, administration och avskrivningar. Storleken på nätavgiften bestäms på föreningens årsstämma och är för närvarande på 120 kr inklusive moms per månad och anslutning.
Medlemmar som valt att avstå inkoppling av sin anslutning betalar istället en lägre serviceavgift om för närvarande 360 kr inklusive moms per år.
Därtill tas en årlig medlemsavgift ut.
Ja, vi kan ta in nya anslutningar i gruppavtalet kvartalsvis. Om du vill ansluta dig så hör av dig till oss per e-post i god tid före det kvartalsskifte då du vill bli ansluten så löser vi det.
För anslutningar som tillkommer efter den ursprungliga gruppavtalsstarten tar vi ut en startavgift på 899 kr inklusive moms.
Vad som händer om du styckar av en fastighet som är ansluten till föreningens nät beror på var de befintliga anslutningarna hamnar:
För att du ska komma igång lättare har Sappa sammanfattat den viktigaste informationen i ett välkomstbrev. De har även skickat med ett produktblad för Sappa Play (som ingår) och ett erbjudande på Sappa Fem (som är en tilläggstjänst).
Innan du kan börja använda dina tjänster måste du aktivera dessa på sappa.se/aktivera
Sappas välkomstbrev
Produktblad för Sappa Play
Erbjudande på Sappa Fem
Sappas prioriterade kundtjänst nås på telefon 0770 – 45 73 47 och har öppet vardagar 9-18 och helger 10-14.
Sappas ordinarie kundtjänst nås på telefon 0774 – 444 744.
Om du har en vilande anslutning (där vi alltså bygg klart anslutningen, inklusive fasadbox etc, men där du inte fått någon mediaomvandlare) och önskar aktivera denna så behöver vi få in en skriftlig begäran om detta tillsammans till info@forshallafiber.se. Om du vill ansluta dig till gruppavtalet med Sappa så meddelar du det samtidigt (vi kommer då skicka ut ett tjänsteavtal för digital signering).
Handlingarna till 2024 års föreningsstämma hittar du här!
Plats: Forshälla Bygdegård, Buddeberg 218, 451 91 Uddevalla
Tid: klockan 19:00 tisdagen den 11 juni 2024.
Efter stämman kommer protokollet publiceras här.
Handlingar
Om du har valt ett av våra två gruppavtal, som har en relativt lång bindningstid, och flyttar så ska gruppavtalet, liksom din anslutning, i första hand överlåtas till köparen av fastigheten. Om detta inte är möjligt går det även att avbryta avtalet i förtid (om medlemmen just flyttar eller avlider, inte i några andra fall). Kontakta i så fall styrelsen så snart som möjligt så löser vi detta.
Notera att Com Hem-gruppavtalet enbart kan avslutas vid kvartalsskiften, och att uppsägningen i så fall ska inkomma (via föreningen) senast 45 dagar före.
Sappa-gruppavtalet kan avslutas den 1 maj eller den 1 oktober, och uppsägningen ska i så fall ska inkomma (via föreningen) senast 30 dagar före.
Se även Vad gör jag om jag säljer huset?
Du ska kontakta din tjänsteleverantörs kundtjänst. Om tjänsteleverantören bedömer att det är fel på nätet kommer de att kontakta vår kommunikationsoperatör (Global Connect) som i sin tur kontaktar föreningen ifall det är fel på föreningens anläggning (om någon kabel blivit avgrävd till exempel).
Om du valt gruppavtalet med Sappa är telefonnumret till deras prioriterade kundtjänst 0770-45 73 47 (öppet vardagar 9-18 och helger 10-14). Sappas ordinarie kundtjänst nås på telefon 0774 – 444 744. Sappa har sammanställt lite tips i det här dokumentet – mer information hittar du på deras hemsida.
Har du valt öppen fiber kontaktar du den tjänsteleverantör du valt.
Ditt medlemsnummer finns på din faktura, det består av bokstaven M och tre siffror.
Om du blivit medlem före december 2018 har du även haft ett annat medlemsnummer, i stil med 99901 – ditt nya nummer är då normalt M och de tre första siffrorna i det gamla numret – så M999 i det här fallet (men vissa medlemmar, främst de som övertagit anslutna fastigheter, har fått helt nya nummer).
För detta ändamål finns ett överlåtelseavtal.
Har du några frågor så kontakta snarast föreningen via kontaktformuläret.